Gebruikelijke juridische diensten
wij adviseren over regelgeving voor (nieuwe) producten, voor reclame en marketing-/promotie acties zodat jouw product veilig en optimaal op de markt kan en erover kan worden gecommuniceerd. Ook voor advies over (social) media, entertainment en sport, en (dreigende/negatieve) publiciteit ben je bij ons aan het juiste adres.
Wij stellen contracten op over productontwikkeling, samenwerkingen, licenties of andere gebruiksrechten op maat. Ook begeleiden wij desgewenst de onderhandelingen. Wij hebben veel ervaring in het maken van afspraken met partijen (derden, freelancers of werknemers) die betrokken zijn bij innovatie of creatie van IP, of die meewerken aan het maken of publiceren van content. Wij schrijven of optimaliseren algemene voorwaarden. Wij adviseren en waar nodig procederen over meningsverschillen bij de uitvoering van contracten en samenwerkingen.
Intellectueel Eigendom (IE of IP) bepaalt steeds dominanter de waarde van ondernemingen. Het hebben van een sterke IP porfolio is voor startups en kleine ondernemingen cruciaal om investeringsmogelijkheden aan te trekken. En ondernemingen hebben vaak meer in huis dan zij denken. Wij helpen de IP in kaart te brengen en risico’s en kansen te identificeren. Aandacht voor de IP portfolio versterkt de positie bij samenwerkingen, helpt om inkomsten te genereren en risico’s te verkleinen. het voorbereiden van een verkooptraject. Bovendien verkleint het bepaalde risico’s.
Wij hebben ruime ervaring met procederen over IP, reclame, media uitlatingen en alle vormen van oneerlijke concurrentie. Wij adviseren strategisch, zowel aan eisende als verwerende zijde, over mogelijkheden zoals (bewijs)beslag en kort geding, of helpen juist om een procedure te vermijden.
Ook staan wij jouw onderneming met raad en daad bij vanaf het eerste contact, en in verdere trajecten of procedures met rechtsprekende commissies of toezichthouders zoals de Reclame Code Commissie, het Commissariaat voor de Media, de Autoriteit voor Consument en Markt of de Raad voor de Journalistiek.
Wij adviseren over structuren voor samenwerking en projecten, waarbij IP op de juiste wijze wordt ondergebracht zodat er voldoende waarborg is voor de resultaten van een project (IP), ook bij een exit, deconfiture of vertrek van sleutelfiguren. Daarnaast hebben wij ruime ervaring met het voor innovatieve en creatieve ondernemingen uitdenken en opstellen van (intern) IP beleid.
Onze extra's
In een uurtje worden jouw collega’s bijgepraat in een interactieve workshop over bijvoorbeeld één van de volgende thema’s:
1. Do’s & don’ts in social media en andere online reclame
Een gids door algemene en bijzondere reclameregels, over gebruik van foto’s en content (van anderen), met praktische tips en adviezen om risico’s te vermijden of te minimaliseren
2. Reclame anno 2025: regels voor adverteerders die influencers, duurzaamheidsambities en/of AI gebruiken
Praktische sessie met tips en adviezen voor adverteerders
3. Adverteren met duurzaamheids-, voedings- en gezondheidsclaims: een juridisch mijnenveld
Praktische sessie met tips en adviezen voor reclame en andere productcommunicatie
4. Contracten – essentials
Een workshop voor niet-juristen met tips en do’s en don’ts bij het contracteren over commerciële onderwerpen
5. Contracten – deep dive
Een workshop met tips en do’s en don’ts bij het contracteren, toegesneden op Crisp
6. The Essentials of IP
Een duik in het IE-recht voor startups en jonge ondernemingen, met aandacht voor hun specifieke situatie
7. The Business of IP
Een duik in het IE recht voor scale-ups en ondernemingen die de waarde van hun IP-portfolio willen optimaliseren
8. Do’s & don’ts in productvormgeving
Een sessie voor makers, stylisten en inkopers van producten over de grenzen tussen inspiratie (mag meestal!) en imitatie (mag meestal niet!)
9. Mediarecht en -onrecht
Een sessie voor ondernemingen over reputatiebescherming, mediastrategie en incident response
Wij lunchen mee met jouw medewerker(s) en beantwoorden alle vragen die zij hebben op het gebied van IE, media, reclame en commerciële contracten.
Tegen een vast gereduceerd tarief p/m zijn wij voor een vast aantal uren beschikbaar om vragen te beantwoorden van jullie en collega’s. Op een laagdrempelige manier denken we telefonisch mee met korte juridische vragen
Forget land, buildings, or machines-the real source of wealth today is intelligence, applied intelligence. We talk glibly of “intellectual property” without taking on board what it really means. It isn’t just patent rights and brand names; it is the brains of the place. – Charles Handy.